Literatura

Opracowania archiwalne

Lorem ipsum dolor sit amet, Dokument „List do nadprezydenta prowincji śląskiej (1897)” to pismo Prezydium Śląskiego Towarzystwa Kultury Patriotycznej (Schlesische Gesellschaft für vaterländische Cultur), skierowane do księcia Hatzfeldt-Trachenberga. Tekst przedstawia petycję o wykupienie części dawnego klasztoru dominikanów św. Wojciecha we Wrocławiu, zajmowanej wówczas przez Królewski Wydział Umundurowania, w celu jej zachowania i adaptacji na siedzibę towarzystwa. Pismo jest cennym źródłem dla badań nad historią zabudowań klasztornych, XIX-wiecznym ruchem konserwatorskim i społeczną troską o dziedzictwo Wrocławia.

List do nadprezydenta prowincji śląskiej (Schlesische Gesellschaft für vaterländische Cultur, 1897)

Książka Karla Blasela „Geschichte von Kirche und Kloster St. Adalbert zu Breslau” (Historia kościoła i klasztoru św. Wojciecha we Wrocławiu) to jedno z najstarszych, szczegółowych opracowań dziejów tego miejsca. Autor, XIX-wieczny historyk, przedstawia rozwój świątyni i wspólnoty zakonnej od średniowiecza po swoje czasy, korzystając z licznych źródeł archiwalnych. Publikacja stanowi cenne świadectwo dla badań nad historią dominikanów i topografią dawnego Wrocławia.

K. Blasel, „Geschichte von Kirche und Kloster St. Adalbert zu Breslau”
(z zasobów Biblioteki Cyfrowej Uniwersytetu Wrocławskiego)

Artykuł „Der Remter des früheren Dominikanerklosters in Breslau”, opublikowany w Schlesische Illustrierte Zeitung, przedstawia historię, architekturę i restaurację dawnego refektarza klasztoru dominikanów św. Wojciecha we Wrocławiu. Tekst opisuje bogaty barokowo-rokokowy wystrój sali – z freskami Franza de Bakera, rzeźbami Dwunastu Apostołów, dekoracją ornamentalną i marmurowym lavabo – oraz szczegółowo relacjonuje jej odnowienie w latach 20. XX wieku z inicjatywy władz pocztowych. Artykuł jest jednym z najpełniejszych zachowanych źródeł ikonograficznych i opisowych dotyczących Starego Refektarza, unikatowego zabytku wrocławskiego baroku.

Der Remter des früheren Dominikanerklosters in Breslau – *Schlesische Illustrierte Zeitung*

Opracowania współczesne

Artykuł Dominikanie we Wrocławiu w latach 1951‑1956 autorstwa Marek Miławicki to studium pierwszych pięciu lat powojennej obecności zakonu dominikańskiego w mieście po jego powrocie w 1951 r. Po likwidacji wspólnoty w roku 1810 i niemal 140-letniej nieobecności, dominikanie podjęli odbudowę konwentu i kościoła – przeor Stanisław Hayto odegrał kluczową rolę w przywróceniu życia zakonnego w kontekście trudnej sytuacji polityczno-kościelnej. Artykuł pokazuje m.in. zmagania zakonu z odbudową zniszczonej świątyni, organizacją duszpasterstwa i adaptacją do nowych realiów społecznych i kościelnych.

Dominikanie we Wrocławiu w latach 1951-1956 – Marek Miławicki

Monografia „Beatus Ceslaus natione Polonus. Dzieje kultu błogosławionego Czesława” autorstwa Wojciecha Kucharskiego to wyczerpujące studium rozwoju kultu bł. Czesława na Śląsku i w Polsce od XIII do XVIII wieku. Academia Praca analizuje zarówno źródła hagiograficzne, procesy beatyfikacyjne, dzieła sztuki i transmisję kultu w kontekście dominikańskiego klasztoru we Wrocławiu, jak i jego funkcję w religijnej i społecznej tkance regionu. W efekcie czytelnik otrzymuje wielowymiarowy obraz nie tylko świętego, ale także mechanizmów rozwoju lokalnych kultów w średniowieczu i czasach nowożytnych.

Beatus Ceslaus natione Polonus. Dzieje kultu błogosławionego Czesława

Artykuł omawia początki najstarszych klasztorów dominikańskich w Polsce, które często powstawały przy już istniejących kościołach parafialnych – m.in. św. Trójcy w Krakowie, św. Wojciecha we Wrocławiu i św. Jakuba w Sandomierzu. Autor ukazuje, że przekazanie parafii dominikanom wiązało się z przesunięciem ośrodka parafialnego do innej, korzystniej położonej świątyni w rozwijającym się mieście. Zjawisko to wpisuje się w proces urbanizacji XIII wieku i reformy parafialne inspirowane Soborem Laterańskim IV, a zarazem stanowi unikatowe zjawisko w skali całego Zakonu Kaznodziejskiego.

„Byłe kościoły parafialne jako ośrodki najstarszych klasztorów dominikańskiej prowincji Polonia”

Artykuł „Między sacrum ‘starym’ a ‘nowym’ w przestrzeni miejskiej Wrocławia – kościół a współczesna galeria handlowa” autorstwa Karoliny Tomczak to analiza zmieniającej się roli przestrzeni sakralnej w kontekście urbanistycznym. CEEOL+2ResearchGate+2 Autorka zestawia tradycyjny kościół (jako „stare sacrum”) z galerią handlową („nowe sacrum”), badając przemiany architektury, funkcji i symboliki miejsca. Tekst ukazuje, jak w ramach transformacji miejskiej Wrocławia sacrum zostaje redefiniowane i przenika się z przestrzenią konsumpcji oraz nowoczesną kulturą miejską.

Między sacrum „starym” a „nowym” w przestrzeni miejskiej Wrocławia – kościół a współczesna galeria handlowa

Artykuł podejmuje próbę scharakteryzowania przemian w architekturze klasztorów dominikańskich na Śląsku w okresie potrydenckim w odniesieniu do ich nowego stosunku do przestrzeni urbanistycznej. Opisując przebudowy klasztorów i ich świątyń z tych czasów, wskazuję sposób przyjęcia przez zakon zaleceń soborowych dotyczących projektowania i wyeksponowania w mieście fasad kościołów.

Artykuł w „Saeculum Christianum”

Artykuł analizuje księgi rachunkowe z lat 1487–1501 dotyczące prac budowlanych w kościele i klasztorze św. Wojciecha we Wrocławiu, opublikowane przez Hermanna Luchsa w 1859 roku. Szczególną uwagę poświęcono zapisom związanym ze szkleniem okien, które ukazują organizację prac prowadzonych zarówno przez braci zakonnych, jak i rzemieślników cechowych. Dokumenty te pozwalają częściowo odtworzyć wygląd okien – od prostych szyb po witraże figuralne w bibliotece i herby w krużgankach – stanowiąc cenne źródło do badań nad sztuką szkła późnego średniowiecza.


B.Horzela, „Fratribus forte tribus qui fenestras et libros laborant”. Szklenie okien klasztoru Dominikanów we Wrocławiu, [w:] “Quart” nr 4(70)/2023, Wrocław

Dominikanie przybyli do Wrocławia w latach 20. XIII wieku i zamieszkali przy podarowanym im kościele św. Wojciecha. W przeciwieństwie do tej świątyni, która od lat znajduje się w centrum zainteresowania historyków architektury i sztuki, należące do konwentu zabudowania mieszkalne i towarzyszące im obiekty gospodarcze zostały słabo rozpoznane. Celem niniejszego artykułu jest ukazanie tych pomieszczeń w perspektywie zachowanych do naszych czasów źródeł pisanych, głównie pochodzących z XV i początku XVI stulecia rachunków, spisanych rękami tamtejszych przeorów.

Artykuł w „ABMK”